De Hoge Raad, is dat echt zo saai? + VLOG #1

Hi allemaal,

Ik heb het een tijdje druk gehad met tentamens, maar ik ben weer terug van weggeweest! En natuurlijk doen we het dan wel gelijk goed. 😉

Om jullie een sfeerimpressie te geven heb ik ook gefilmd. Bekijk het filmpje hieronder.

Laatst was ik bij de Hoge Raad voor een afspraak met mijn communicatieadviseur. In deze blog zal ik niet puntsgewijs uitleggen wat de Hoge Raad nou precies doet. Als jullie de Rechtspraak Reporters hebben gevolgd, weten jullie onderhand wel dat de Hoge Raad het hoogste rechterlijke orgaan is en dat hij niet opnieuw onderzoek doet naar de hele zaak, maar dat de lagere rechters simpelweg gecontroleerd worden op hun wijze van toepassing van het recht (zo niet, dan weet je dat nu :-)).

Wat komt er bij jullie op als jullie aan ‘de Hoge Raad’ denken? Ik durf te gokken dat het dichtbij de volgende associaties komt: ‘saai, te formeel, moeilijke woorden,  alleen begrijpelijk voor hoogopgeleide mensen’. Zelf dacht ik namelijk dat als je ooit bij de Hoge Raad gaat werken, dat je heel formeel moet gedragen, niet informeel met collega’s kan omgaan, dat je tegen alles en iedereen ‘u’ zegt en dat je woorden moet gebruiken waar je stiekem de betekenis niet van weet. Maar geloof me, dit zijn bijna allemaal vooroordelen. Ook bij de Hoge Raad kan je jezelf zijn. Ook bij de Hoge Raad kan je lachen en leuk/informeel omgaan met collega’s. En ja, ook bij de Hoge Raad vieren ze van alles. Zo vertelde mijn communicatieadviseur dat ze allerlei commissies hebben voor andere dingen dan alleen maar werk. (zoals activiteiten rondom kerst, borrels etc.) In het grote restaurant kan je gezellig een hapje eten met je collega’s. En raadsheren die alleen maar moeilijke woorden gebruiken? Ik mocht een kantoor van een raadsheer bezoeken en op zijn bureau zag ik een grappig boek.. 3 x raden welk boek ik tegen kwam?

 

15978706_642414785960890_1143280040_n

‘De taal van mr. Jip van Harten en dr. Janneke Bavelinck’

Deze raadsheer wil namelijk zijn werk zo begrijpelijk mogelijk uitleggen, Jip en Janneke taal dus, zodat meer mensen zich betrokken voelen bij het recht en zodat meer mensen het recht snappen! Komt tot op zekere hoogte overeen met mijn werk 😉

Bedankt voor het lezen en tot snel! 

 

 

 

 

3 thoughts on “De Hoge Raad, is dat echt zo saai? + VLOG #1

Leave a Reply

