Fotoshoot bij de Raad voor de Rechtspraak (eindresultaat!)

Vorige week was ik afgereisd naar Den Haag voor een fotoshoot bij de Raad voor de Rechtspraak. Onze communicatieadviseur bij de Raad voor de Rechtspraak, Simone, had ervoor gezorgd dat er een fotograaf kwam naar haar werkplek om foto’s voor mijn blog te maken. Toen ik het gebouw binnenliep, stond ik versteld. Wat een onwijs mooi gebouw is dat zeg. Als er één ding is waar ik gek op ben, dan is dat wel marmer. En laten de trappen nou precies van marmer zijn gemaakt. Dit worden vast leuke foto’s dacht ik gelijk. Ik mocht onder andere met de toga op de foto. Toen ik de toga aanhad, realiseerde ik me hoe lang het eigenlijk nog gaat duren voordat ik zo’n toga voor het ‘echie’ aan mag. En toch voelt het zo dichtbij! Weer een extra motivatie om straks weer verder te gaan met mijn (niet zo spannende) essayvraag over het publiekrecht…

Eindelijk was het een keer mijn beurt om achter de camera te staan, in plaats van ervoor (ja, ik fotografeer ook! Zie neginasrish.weebly.com of http://www.facebook.com/NeginAsrishPhotography).

De toga’s worden trouwens op ‘maat gemaakt’, maar daar is niks van te zien. Ze vallen namelijk extreem wijd. Ik verdronk bijna in de toga.

Scrol naar beneden voor de foto’s! 

Maar wat doet de Raad voor de Rechtspraak eigenlijk? Ik zal het kort en bondig uitleggen.

De Raad voor de Rechtspraak zorgt ervoor dat rechters hun werk goed uitvoeren. Goed? Wat verstaat men onder goed? De Raad voor de Rechtspraak zorgt ervoor dat de rechters onafhankelijk zijn én onafhankelijk hun werk uitvoeren. De Raad fungeert als een soort schakel tussen de minister van Veiligheid en Justitie en de rechtspraak, met andere woorden: de Raad is een soort ‘buffer’ tussen de rechtspraak en de regering. De Raad is lid van de rechterlijke macht. Maar dat kan toch niet? Alleen de rechters zijn toch lid van de rechterlijke macht? Fout! Als lid van de rechterlijke bank betekent dit niet dat men automatisch mag rechtspreken! Dat mag natuurlijk alleen de rechter. Zo is ook de officier van justitie, net als de Raad voor de Rechtspraak, lid van de rechterlijke macht. Echter zijn zij dus niet belast ‘rechtspreken’: dat is een bevoegdheid die alleen aan de rechters toekomt. Vandaar.

Bedankt voor het lezen van mijn blog. Mis geen enkel nieuwtje en like mijn pagina (https://www.facebook.com/rechtspraakreporternegin/)

Liefs,

Rechtspraak Reporter Negin

bewerktvlogger-neginasrish-0353

 

bewerkttvlogger-neginasrish-0364
bewerktvlogger-neginasrish-0341
bewerktvlogger-neginasrish-0338

 

bewerktvlogger-neginasrish-0315

vlogger-neginasrish-0361

 

4 thoughts on “Fotoshoot bij de Raad voor de Rechtspraak (eindresultaat!)

Leave a Reply

