Een brief van het ministerie van Veiligheid en Justitie

Afgelopen week ontving ik een brief van de speciale afdeling van ministerie van Veiligheid en Justitie…..

Jawel, mijn Verklaring Omtrent het Gedrag was binnengekomen! Om aangenomen te kunnen worden als Rechtspraak Reporter moest ik dit namelijk aanvragen. De Dienst Justis (een speciale afdeling van het Ministerie van Justitie) geeft deze VOG-papieren af. Uit een VOG blijkt dat ik in het verleden geen strafbare feiten heb gepleegd die een bezwaar zouden kunnen vormen voor de functie van mijn toekomstige werkgever. In casu dus voor mijn functie als Rechtspraak Reporter. Een werkgever mag zelf beslissen of hij een VOG verplicht stelt aan een bepaalde functie. Waarom bestaat er zoiets?

Schermafbeelding 2016-11-20 om 16.47.46.png

Stel dat een Kees in het verleden is opgepakt wegens dronken achter het stuur rijden en hij hier een strafblad aan heeft overgehouden. Een paar jaar na deze gebeurtenis, ziet Kees een vacature openstaan bij een taxibedrijf: ze zoeken taxichauffeurs. Kees solliciteert direct naar de baan, maar dan loopt het eigenlijk al vast: het taxibedrijf eist een VOG van Kees. De vraag die de Dienst Justis (de afgever van een VOG dus) zich stelt is of het strafbare feit van Kees, dus het dronken achter het stuur rijden, relevant is voor de openstaande functie.  Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit inderdaad relevant is. Het zou namelijk onverantwoord zijn als er taxichauffeurs zouden zijn die jou ‘veilig’ thuis moeten brengen, terwijl zij zelf in het verleden een misdrijf hebben gepleegd: namelijk voertuigen besturen terwijl ze dronken zijn. Hoe kan de werkgever Kees nu nog vertrouwen en hem een dienst laten uitvoeren die eigenlijk helemaal niet uitgeoefend mag worden door zo’n iemand?

Maar stel nou dat Kees een ander strafbaar feit had gepleegd. Kees had nu niet op zijn strafblad staan dat hij dronken achter het stuur zat, maar dat hij een pak melk had gestolen bij de supermarkt. In zo’n geval is de kans groot dat de Dienst Justis wél een VOG afgeeft, omdat dit delict niet zo relevant is voor het beroep.

 

Dat terzijde, ik heb gelukkig niks op mijn geweten staan en ik heb dus ook mijn VOG binnen! 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

